Sponsring med stora summor pengar varje år.

Livsmedelsindustrin ger pengar till landets kostchefer 7


Landets kostchefer ansvarar för de offentliga måltiderna i landets skolor, äldreomsorg och sjukhus. En uppgift i en offentlig organisation som finansieras av skattemedel. Kostcheferna är organiserade i branschförbundet Kost & Näring som är en organisation under Ledarna och har idag ungefär 1200 medlemmar.

Förbundet tar emot sponsring i form av hundratusentals kronor varje år från flera av de största livsmedelsföretagen*. De kategoriseras efter hur mycket de bidrar med ekonomiskt och det ger fler fördelar att vara så kallad ”guldpartner” jämfört med ”grundpartner”.

Förutom ekonomiskt stöd är syftet att öka dialog angående produktinnehåll, förpackningar och hur det ska fungera vid upphandlingar. Dessutom håller sponsorerna i utbildningar och seminarier för landets kostchefer och måltidsorganisationer. Ofta är dessa kostnadsfria. Dessutom finns livsmedelsföretagens logotyper redan på första sidan på Kost & Närings hemsida.

Aktuella sponsorer om samarbetet:

Sponsring med stora summor pengar varje år.

Livsmedelsföretag sponsrar kostchefer med stora summor varje år

Orkla Foods Sverige anser att informationsutbytet leder oss framåt i att vara ett med marknaden.

Svensk Cater skriver att samarbete är A och O för att lyckas påverka den offentliga måltiden.

Aviko känner en trygghet i att ha ett tätt samarbete med Kost & Näring

Unilever har varit guldsponsor länge och fortsätter att uttrycka att Kost & Näring bygger broar mellan bland andra Livsmedelsverket, kostchefer och inte minst livsmedelsindustrin.

Lantmännen Cerealia har ett långvarigt samarbete med kostcheferna och det rör arbetet med anbud, synpunkter på nya produkter eller diskussioner kring skolmat och mat till äldre. De uttrycker en önskan om fördjupat samarbete och en del i det är kommande seminariedagar om hållbarhet för upphandlare och kostchefer.

På detta sätt har livsmedelsindustrin en påverkan på skattefinansierade måltidsverksamheter. Är det okej? Vilken effekt får det i praktiken kan man undra?

För ett par år sedan rapporterade jag om utbildningstillfällen med dåvarande sponsorn Danone som tillverkar Proviva fruktdrycker med levande bakteriekultur för tarmfloran i magen och de reaktioner som dök upp i Kost & Närings facebookforum:

Tarmflora och bakterier; en intressant föreläsning av Danone vår nyaste samarbetspartner. Så spännande!

Om du representerar ett företag och investerar pengar i ett samarbete med en riksomfattande branschorganisation – har du en egen agenda då? Det är sannolikt att tänka: ”What’s in it for me?” inför ett samarbete. Troligen kommer du ta tillfället att framhäva fördelar med dina produkter vid möten med samarbetspartnern.

Om du är kostchef eller upphandlare – riskerar du att påverkas av företagens budskap vid utbildningar och produktmöten? Rimligen kommer du få mer positiva budskap förmedlade om företagens produkter och tjänster än om det varit en neutral utbildning utan bindning till livsmedelsprodukter. Sannolikt kommer du inspireras av och använda deras recept vid menyplanering och välja att klicka hem varor när du beställer i branschens verksamhetsprogram Matilda och Aivo/Mashie. Har du tur har ni diskuterat upphandlingsvillkoren så frågeställningen och anbuden kan ros hem av leverantören.

Påverkas våra skolbarn, äldre och sjuka av branschsamarbetet? Tveklöst ja.

 * Notering och tillägg till texten:
Summorna avseende sponsring kan variera och för några år sedan kunde de uppgå till ca 250 000 kronor från en enskild sponsor. Detta enligt journalister som engagerat sig i ärendet och tagit del av intern information från branschförbundet Kost & Näring. 

Tidigare i ämnet:

Livsmedelsjättar sponsrar Sveriges kostchefers organisation (2012)

Kostchefernas branschförbund har fått nya sponsorer (2013)

Proviva sponsrar Kostchefer och påverkar skolmaten (2014)

Varför bloggar Mia Skäringer åt Proviva (2014)

Mia Skäringer svarar på kritiken: Ingen socker-reklam (2014)

Proviva kollade Skäringers artikel innan publicering i Aftonbladet (2014)

Kött kött kött i slaget om skolmaten (2014)



Dela gärna
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailfacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Följ mig
facebooktwitterinstagrammailfacebooktwitterinstagrammail

Cecilia

Om Cecilia

Cecilia Blidö är initiativtagare till Naturlig Mat i Skolan, uppskattad föreläsare, kostvetare och kostrådgivare. Cecilia driver friskvårdsföretag sedan många år och fördjupar sig i ytterligare studier i kostvetenskap vid Göteborgs Universitet.


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

7 tankar om “Livsmedelsindustrin ger pengar till landets kostchefer